De wereld blijft doordraaien

De wereld blijft doordraaien

Processen innoveren en regelgeving wijzigt. Om dan maar gelijk met de regelgeving te
beginnen: met een kleine vertraging wordt per 1 juni 2015 de regelgeving voor
pre-loading inspection naar India toch aangescherpt. Hierdoor ontkomt u er niet
meer aan om de onderhevige goederen stromen bij belading te laten inspecteren
en te laten certificeren door een geautoriseerde partner.

Record na record wordt gebroken

De wereld blijft doordraaien, economieën herstellen of zakken juist in, containerschepen
worden steeds groter. Record na record wordt gebroken. Met trots wisten diverse
rederijen afgelopen jaar hun schepen van meer dan 18.000 teu te presenteren in
de haven van Rotterdam. Inmiddels hebben Maersk, CMA-CGM, OOCL en MOL zelfs
schepen in bestelling van meer dan 20.000 teu. Deze zeereuzen worden niet eerder dan 2017 in Rotterdam verwacht. Misschien is dat maar goed ook, want tegen de verwachting in is de bezettingsgraad van de schepen op de Westbound trade teleurstellend. Net als de resultaten van de rederijen op deze importroute die te kampen hebben met dalende import vracht cijfers.
Rederijen broeden op herstel van de importcijfers en kondigen import verhogingen aan. Gezien de omstandigheden kunnen we over de kans van slagen alleen nog maar speculeren.

Efficiency voor rederijen nodig

Gedreven door tegenvallende resultaten  zullen rederijen deze periode efficiënter
met hun schepen om moeten gaan en de eerste rederijen hebben reeds afvaarten
geschrapt. Tot op heden heeft dit bij ons gelukkig nog niet geleid tot problemen met equipment of scheepsruimte bij export zendingen, maar we blijven waakzaam op dit vlak.

 

Mei 2015
Ruud Bestman

contact