BSF Expeditie

4 sep'15

Het nieuwe Suezkanaal is af

Vorige maand opende het "tweede Suezkanaal". Het originele Suezkanaal werd in 1869 in ruim tien jaar tijd aangelegd, terwijl zijn opvolger in 2015 al binnen één jaar af was. Vier baggeraars, waaronder twee Nederlandse werkten aan het project, waarbij in totaal zo’n 220 miljoen kubieke meter aan zand werd verplaatst. Op het hoogtepunt hadden de baggeraars 2.000 werknemers in dienst van 45 nationaliteiten.

Verbinding tussen de Rode Zee en Middelandse Zee

Het doel van het Suezkanaal is dat containerschepen die tussen Europa en Azië varen, niet meer de lange route om Afrika heen af hoeven te leggen. Het kanaal is 193 meter lang en verbindt de Rode Zee met de Middelandse Zee.Foto: Egyptische baggeraars zwaaien naar een containerschip tijdens een test van het nieuwe kanaal.

Tweerichtingsverkeer mogelijk

De aanleg van het tweede Suezkanaal was nodig om het kanaal breder te maken. Containerschepen worden namelijk steeds groter.  Zo is er een nieuwe vaargeul van 35 kilometer aangelegd en is het kanaal verdiept. Hierdoor is tweerichtingsverkeer mogelijk, waardoor schepen niet meer hoeven te wachten totdat tegenliggers zijn gepasseerd.

Aantal schepen groeit sterk

Het aantal schepen tussen Azië en de Amerikaanse oostkust dat voor de route door het Suezkanaal koos, is sinds 2005 met 73% gestegen. In 2014 voeren ruim 17.000 schepen over het kanaal. Gemiddeld  kunnen er 49 schepen per dag door het bestaande kanaal.

Inkomsten uit tol

Het huidige kanaal brengt jaarlijks zo’n 3,9 miljard euro op. En het nieuwe kanaal moet de inkomsten uit de tol, die schepen moeten betalen om door het kanaal te varen, uiteindelijk verdriedubbelen.