BSF Expeditie

19 okt'15

De lijnvaart tussen Europa en het Midden-Oosten/Zuid-Oost Azië blijft groeien

De lijnvaart tussen Europa en het Midden-Oosten/Zuid-Oost Azië is een stabiele markt. Vrachtvolumes blijven groeien. Gebrek aan balans tussen oostwaarts en westwaarts is een gevaar.

 Dat schrijft het Britse maritieme onderzoeksbureau Drewry in zijn weekrapport. Het volume op de route van Europa naar Zuid-Azië kwam in de eerste acht maanden van dit jaar uit op 825.000 teu, 5,6% meer dan dezelfde periode vorig jaar. De volumegroei tussen Europa en het Midden-Oosten was met 9,4% tot 1,56 miljoen teu nog indrukwekkender.

Volgens Drewry laten de cijfers zien dat er veel behoefte is aan extra en efficiënte havencapaciteit in het Midden-Oosten en Zuid-Oost Azië. De Engelse onderzoekers verwachten dat het containertransport op deze route blijft groeien. Desalniettemin moeten vervoerders waken voor de gevolgen van de onbalans tussen eastbound en westbound.

Van het Midden-Oosten naar Europa groeide het vrachtvolume namelijk slechts 1,6% tot 475.000 teu en van Zuid-Azië naar Europa was de groei 3,5% tot 1,11 miljoen teu. De maand augustus laat een nog groter gebrek aan balans zien in de westwaartse en oostwaartse volumes. Oostwaarts lag het volume 10,7% hoger dan in augustus 2014. Westwaarts werd er in augustus zelfs een daling van 0,9% genoteerd.

Dat de vrachtvolumes op deze handel over de gehele linie stijgen, is rederijen niet ontgaan. De alliantiepartners in 2M, MSC en Maersk Line, hebben hun capaciteit op de route al verhoogd.

De bezettingsgraad eastbound blijft rond de 80% bewegen. De vrachttarieven op de handel van Rotterdam naar Jebel Ali bleef in augustus met 1.200 dollar per 40ft onveranderd te opzichte van de maan ervoor. Van Rotterdam naar Nhava Sheva daalden de vrachttarieven met 80 dollar tot 1.150 dollar per feu. Wesbound is de bezettingsgraad met zo’n 74% aanzienlijk lager dan eastbound. Door de lagere bezettingsgraad is het tarief van Jebel Ali naar Rotterdam in drie maanden gedaald van 2.400 dollar per ft tot 2.340 dollar per ft. Van Nhava Sheva naar Rotterdam daalde het tarief van 1.590 dollar per ft. Naar 1.470 dollar per ft. Op jaarbasis was hier de daling zelfs 19%.

Vergeleken met de rest van de lijnvaart is de containervaart tussen Europa en het Midden-Oosten stabiel. Drewry waarschuwt echter wel dat als er te snel veel capaciteit wordt toegevoegd aan deze markt, de stemming zo kan omslaan. 

Bron: Nieuwsblad Transport