BSF Expeditie

31 dec'15

Terugblik 2015

 

5 februari 2015:

De 'MSC Ludovica' is het eerste containerschip dat ‘commercieel is behandeld' op de nieuwe terminal van APMT op de Rotterdamse Maasvlakte 2.

3 maart 2015:

Het grootste containerschip ter wereld, de MSC Oscar, kwam aan in Rotterdam.

20 april 2015:

Twee containerschepen liepen vast in het Suezkanaal. De Deense 'Susan Maersk' liep vast op een zandplaat toen het op weg was naar de Middellandse Zee.

12 mei 2015:

A.P. Møller-Maersk bestelde zes containerschepen van 20.000 teu bij Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME).

10 juni 2015:

Hamburger Hafen und Logisitik AG (HHLA) maakte zich op voor de komst van megaschepen. Het bedrijf bestelde twee nieuwe containerkranen voor Container Terminal Tollerort (CTT). Deze kranen kunnen schepen van 20.000 teu bedienen.

24 juli 2015:

Op 24 juli kwam in Rotterdam een trein aan met ongeveer twintig containers vanuit China. De trein was op 5 juli vertrokken vanuit Kumming (China) en via Rusland, Wit-Rusland, Polen en Duitsland op 24 juli aangekomen in Rotterdam.

5 augustus 2015:

De haven van Rotterdam zette een streep door de papierstroom. Containerterminals konden in augustus van dit jaar ook de douanedocumenten voor uitgaande transitcontainers (NCTS) elektronisch afmelden bij de Douane.

12 augustus 2015:

Twee grote explosies vonden plaats in de container terminal van Tianjin. De ontploffingen waren het gevolg van het overslaan van de vlammen op een opslag van gevaarlijke goederen. Zeker zeventien mensen kwamen om het leven, onder wie negen brandweerlieden.

4 september 2015:

Vorige maand opende het "tweede Suezkanaal". Het originele Suezkanaal werd in 1869 in ruim tien jaar tijd aangelegd, terwijl zijn opvolger in 2015 al binnen één jaar af was.

1 oktober 2015:

De ECT handelde het laatste schip, de ‘CMA CGM Sambhar’ af aan de Home Terminal in het Eemhavengebied, de oudste containerterminal van Rotterdam.

6 november 2015:

Containerschepen worden steeds groter. Vier jaar geleden waren schepen van 8.000 tot 8.900 teu nog de standaard. Nu bestaat bijna de helft van de schepen al uit schepen van 13.000 tot 13.999 teu. De nieuwe standaard op de belangrijke handelsroutes zijn schepen van 18.000 teu. 

21 december 2015:

Met ingang van 1 juli 2016 treedt de wijziging van het SOLAS-verdrag voor het laden van containers aan boord van zeeschepen in werking. Het wegen van containers wordt dan internationaal verplicht.

Blijf ook in 2016 op de hoogte van het laatste nieuws op het gebied van zee- en luchtvracht: http://www.bsf.nl/nieuws.