BSF Expeditie

12 apr'17

Herschikking rederijen, exporttarieven skyhigh en exporteurs in het nauw

 

Dat het faillissement vorig jaar van de Koreaanse rederij Hanjin grote gevolgen zou hebben, was te verwachten. Als direct gevolg is de capaciteit op de Europees-Aziatische route merkbaar verminderd. Uit angst voor nog meer faillissementen kiezen exporteurs in toenemende mate voor grote en financieel gezonde rederijen.

Met de recente herschikking van rederijen kunnen zij voor de oost-west handelsroutes ruwweg kiezen uit de volgende drie allianties met in totaal elf rederijen:

 

 

Van de drie nieuwe allianties is de Ocean Alliance van CMA CGM, Cosco, Evergreen en OOCL de grootste, zowel in het aantal schepen als de dekking van havens. De alliantie zal 323 schepen inzetten op veertig diensten die in totaal 95 havens aandoen. In de vaarschema's zijn 1.571 directe havenparen gemaakt. Dat is aanzienlijk meer dan de andere nieuwe alliantie, THE Alliance van Hapag-Lloyd, Yang Ming, MOL, NYK en "K" Line en voorlopig UASC als zelfstandige carrier. Zij zetten samen 241 schepen in op 32 diensten die 78 havens aandoen en 1.152 directe havenparen tellen.

De al bestaande alliantie 2M van Maersk Line en MSC telt het minst aantal schepen (223) en wekelijkse diensten (25), maar hoewel de rederijen minder havens aanlopen dan hun concurrenten (76) scoren zij met 1.327 directe verbindingen relatief hoog op het aantal havenparen.

Toename feedervolumes

Met de vorming van de nieuwe allianties loopt het aantal directe havenverbindingen flink terug. In de nieuwe vaarschema's zijn 150 havenparen verdwenen en 56 nieuwe geïntroduceerd, waardoor het aantal directe verbindingen met 94 stuks daalt. Dat zal naar verwachting leiden tot een toename in feedervolumes. De andere vaarschema’s leiden al tot capaciteitskrapte en hogere tarieven. Maersk spreekt over 'een grote vraag naar containertransport van Europa naar Azië'. Dit wordt beaamd door Theo van Ravesteyn, baas van de Nederlandse vestiging van rederij MSC. Hij spreekt van een 'heel goed begin van 2017'. Veel exporteurs en expediteurs zullen zich niet kunnen vinden in de woorden Van Ravesteyn. Voor de rederijen is de extra vraag naar containerruimte en de bijbehorende prijsstijging bittere noodzaak. Door overcapaciteit en een afvlakkende exportgroei vanuit China daalden de prijzen vorig jaar tot historisch lage niveaus. De rederijen schreven vorig jaar dan ook dieprode cijfers.

Wanhopig

In sommige periodes kon een container voor enkele honderden dollars van Rotterdam naar Shanghai worden verscheept; nu gelden soms prijzen tot boven $2.000! In korte tijd is het ladingaanbod zo gestegen dat verladers wanhopig zijn om hun lading aan boord te krijgen. Maersk Line voerde onlangs korte tijd zelfs een boekingsstop in vanwege exceptioneel hoge vraag voor exportlading vanuit Europa. Onder andere Evergreen, Cosco en UASC hanteren piektarieven. Onder meer bij verladersorganisatie EVO komen klachten binnen van leden over volle schepen en lading die op de kade blijft staan. Net als enkele internationale organisaties is EVO een onderzoek gestart om te zien waar de groei in lading vandaan komt en om te checken of rederijen niet conservatief met hun capaciteit omgaan.