BSF Expeditie

2 feb'15

Containerdiensten Azië/Noordwest-Europa herschikt

In de containersector zijn deze maand de nieuwe oost-west container mega-allianties van start gegaan. Als grootste containerhaven van Europa heeft Rotterdam het hoogste aantal aankomsten uit Azië: 18. Importeurs en exporteurs hebben veel keuze. Er zijn bijvoorbeeld 14 wekelijkse diensten van Sjanghai naar Rotterdam, de twee drukste containerhavens. Hierdoor kunnen verladers kiezen uit 16 rederijen en diensten met transittijden variërend van 28 tot 36 dagen.

Algemeen
De totale hoeveelheid wekelijkse diensten tussen Azië en Noord-Europa is teruggebracht van 22 tot 21, vergeleken met december 2014. Het aantal schepen dat nodig is om deze diensten te leveren in een wekelijks rooster is zo gedaald van 245 vorige maand tot 232 deze maand. Daarbij zijn kleinere schepen waar weinig vraag naar is, geleidelijk uit roulatie genomen. Ondanks deze wijzigingen is de capaciteit grotendeels constant gebleven: de totale hoeveelheid westwaartse containercapaciteit bedraagt 218.500 TEU per week, een daling met slechts 1% ten opzichte van december. Dit wordt bereikt door de introductie van meer nieuwe Ultra Large Container Vessels (ULCV’s): de gemiddelde scheepsomvang is toegenomen van 12.400 TEU tot 12.600 TEU. Tegelijk zijn de nieuwe vaarschema's meer gericht op Noord-Europa, met minder aanloophavens.

Azië
Het voornaamste strijdtoneel is China. Dat kan ook moeilijk anders, want ongeveer 70% van al het containerverkeer naar Noord-Europa is afkomstig uit dat land. Gezamenlijk zetten de allianties elke week koers naar Noord-Europa vanuit tien havens op het Chinese vasteland. Daarmee komt het totaal op 74 wekelijkse reizen. De vrachtvervoerders van 2M (samenwerking Maersk Line en MSC) voeren duidelijk de boventoon: wekelijks vertrekken er 27 schepen vanuit China naar Noord-Europa, beduidend meer dan Ocean Three (18), CKYHE (17) en G6 (12).

Noordwest-Europa
Omgekeerd vertrekken er nu wekelijks 84 schepen vanuit Noordwest-Europa, verspreid over de bekende havens. Slechts een handjevol unieke aanloophavens wijkt af van de standaard. Als grootste containerhaven van Europa heeft Rotterdam met 18 het grootste aantal aankomsten vanuit Azië, gevolgd door Hamburg met 17. In het Verenigd Koninkrijk lopen 19 diensten aan, verdeeld over Felixstowe (11) en Southampton (8). Hierdoor heeft het land het op een na grootste aandeel (23%) van alle aankomsten in Noord-Europa. Alle vier de allianties zijn goed vertegenwoordigd op de belangrijkste markten Duitsland, Nederland, UK, Frankrijk en België. 2M heeft echter ook een aantal aanlopen in Scandinavië (Aarhus en Gothenburg) en Polen (Gdansk).

Opties
Importeurs en exporteurs kunnen kiezen uit veel opties. Er zijn bijvoorbeeld 14 wekelijkse diensten vanuit Sjanghai naar Rotterdam, de twee drukste containerhavens. Dat betekent dat veel verschillende offertes kunnen worden gevraagd. Voor verladers waarvoor tijd een belangrijke rol speelt, bieden de allianties ook een breed scala aan doorvoertijden om aan alle behoeften te voldoen. Weer uitgaand van de route Sjanghai-Rotterdam, variëren de doorvoertijden van minimaal 28 dagen tot maximaal 36 dagen.

Bron: Drewry Maritime Research, januari 2015