BSF Expeditie

18 feb'15

Chaos havens Amerikaanse westkust ergste ooit

Het arbeidsconflict aan de Amerikaanse westkust mag de boeken in als ergste in de geschiedenis als het gaat om vertragingen en de gevolgen voor vervoerders en verladers.

Dat schrijft de Franse maritieme data-analist Alphaliner in zijn laatste nieuwsbrief. De totale vertraging in de vrachtafhandeling is al opgelopen tot vijf weken, wat volgens Alphaliner tot enorme chaos leidt. Via de grote havens aan de westkust van de Verenigde Staten komt normaliter de helft van de totale Amerikaanse zeevracht binnen en zelfs 70% van de totale import uit Azië.

Rederijen doen er alles aan om hun vracht op de plaats van bestemming te krijgen. Zo is de vraag naar kleine schepen van 2.000 tot 2.500 teu over de Stille Oceaan toegenomen. Deze worden zelden tot nooit ingezet op de route tussen Azië en de Verenigde Staten, maar rederijen gebruiken ze nu om via het Panamakanaal naar de oostkust te kunnen varen. De vrachttarieven op de route tussen Azië en de oostkust van de Verenigde Staten liggen inmiddels 50% hoger dan een jaar geleden.

Ondertussen kiezen veel Aziatische exporteurs voor de veel duurdere luchtvracht, meldt het Britse persbureau Reuters. De Japanse autofabrikant Honda en het industriële conglomeraat Fuju Heavy Industrie laten goederen voor hun Amerikaanse fabrieken met het vliegtuig naar de Verenigde Staten brengen.

De betrouwbaarheid van de containercarriers op de westkust gaat van diepterecord naar diepterecord. Volgens het Britse maritieme onderzoeksbureau Drewry's wist in januari van dit jaar nog maar 48,6% van de schepen op tijd een Amerikaanse haven te bereiken. Dat is een daling van 9,6 procentpunt ten opzichte van december 2014. Vooral de betrouwbaarheid van de scheepvaart over de Stille Oceaan is hier debet aan. Die daalde van 47% in december naar 36% in januari.

Ook als de vakbonden en werkgevers erin slagen om tot overeenstemming te komen in hun arbeidsconflict, duurt het volgens Alphaliner nog maanden voordat de situatie weer op orde is. Inmiddels duurt de arbeidsonrust al negen maanden.

bron NT Nieuws