BSF Expeditie

14 aug'15

Snijbloemen steeds vaker in zeecontainer vervoerd

Het vervoer van snijbloemen via zeecontainers neemt substantieel toe. Stond het vervoer van bloemen via zeetransport een aantal jaren geleden nog in de kinderschoenen, inmiddels lijkt het definitief doorgebroken. Dit heeft meerdere oorzaken:

  • De kosten van zeetransport zijn aanzienlijk lager dan luchttransport.
  • Het is mogelijk om de condities in een container te controleren.
  • Havenfaciliteiten worden steeds beter.
  • De beschikbaarheid van containerschepen.
  • Groeiende kennis over het geconditioneerd vervoeren van bloemen in containers.
  • Meer aandacht voor duurzaamheid.

In 2013 ging ongeveer 15% van de totale snijbloemen export vanuit Colombia via zeetransport. Ter verduidelijking, alleen al naar het Verenigd Koninkrijk vervoerde Colombia als zo'n 700 containers met bloemen, terwijl in een 40ft container ongeveer 150.000 chrysanten passen. Vanuit Nederland worden voornamelijk tulpen over zee vervoerd. Ook Israël is een land dat veel bloemen exporteert naar Europa, jaarlijks ongeveer 300 containers.

De belangrijkste afzetmarkten voor Nederlandse bloemenexporteurs zijn Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Ook in pot- en perk planten heeft Nederland binnen Europa een prominente rol.

Bent u exporteur van bloemen of planten of wilt u deze juist importeren? Neem dan contact met ons op, wij staan voor u klaar. Wilt u liever eerst weten wat het gaat kosten? Vraag dan geheel vrijblijvend direct een offerte aan.  

Bron: Rabobank Cijfers & Trends

offerte aanvragen