BSF Expeditie

29 apr'16

Containerschepen worden steeds groter

Containerschepen worden steeds groter. Neem bijvoorbeeld de handelsroute tussen Azië en Europa. Vier jaar geleden waren schepen van 8.000 tot 8.900 teu nog de standaard. Nu bestaat bijna de helft van de schepen al uit schepen van 13.000 tot 13.999 teu. Ook het aandeel van de schepen in de categorie groter dan 16.000 teu neemt snel toe. Dit jaar is het aantal van dit type schepen 16%, terwijl dit vorig jaar nog maar 6% van de vloot uitmaakte. De nieuwe standaard op de belangrijke handelsroutes zijn schepen van 18.000 teu. 

Record na record verbroken

De CMA CGM Marco Polo was tot 2013 het grootste schip ter wereld met plek voor 16.000 20-voets containers. De huidige recordhouder kan er 19.224 meenemen en de troonopvolgers komen eraan: in 2017 komen er schepen die 21.000 containers mee kunnen nemen. Op de tekentafel liggen al 24.000-plus reuzen.

Het lijstje van de grootste containerschepen ter wereld op dit moment bestaat uit schepen van meer dan 19.000 teu:

  1. MSC Sveva (19.224 teu) -bouwjaar 2015
  2. MSC Maya (19.224 teu) - bouwjaar 2015
  3. MSC Zoe (19.224 teu) - bouwjaar 2015
  4. MSC Oliver (19.224 teu) - bouwjaar 2015
  5. MSC Oscar (19.224 teu) - bouwjaar 2015

De haven van Rotterdam

Rotterdam is één van de weinige havens die de grootste containerschepen kan ontvangen. Geen haven in  Europa is zo goed toegerust op grote moderne schepen als Rotterdam. Vorig jaar opende koning Willem-Alexander de 'terminal van de toekomst' van overslagbedrijf APM op de Tweede Maasvlakte. De terminal is volledig geautomatiseerd en voorzien van de nieuwste technieken voor de afhandeling van containers.